"Materia światła i ciała" - wystawa rzeźb z alabastru w Zielonej Bramie zainspirowała nas do studiowania dzieł z tego kamienia w Kościele Mariackim.
Najciekawszym obiektem z alabastru jest ołtarz św. Doroty w północnej części transeptu, alabastrowe kwatery ołtarza wykonano w Anglii na początku XV w. Oprócz Anglii ważnym ośrodkiem produkcji rzeźb alabastrowych były Niderlandy, przede wszystkim Mechelen i Antwerpia.
![]() |
Fragment alabastrowego ołtarza św. Doroty, lewe skrzydło i część środkowa |
![]() |
Fragment alabastrowego ołtarza św. Doroty, część środkowa i prawe skrzydło |
Część środkowa ołtarza, nieruchoma, przedstawia od lewej strony: Narodzenie Pana Jezusa, Zmartwychwstanie Chrystusa i Zesłanie Ducha św. Na górnym zdjęciu od lewej strony ruchoma kwatera przedstawia św. Jana Chrzciciela i Zwiastowanie. Na dolnym zdjęciu prawe skrzydło przedstawia Ukoronowanie Najświętszej Marii Panny i św. Jana Ewangelistę.
![]() |
Ołtarz św. Doroty |
Ołtarz św. Doroty jest ukryty za solidną kratą, która bardzo utrudnia fotografowanie, oprócz części alabastrowych są też skrzydła malowane, są one dziełem gdańskich mistrzów. Kwatery malowane przedstawiają męczeństwo św. Agaty - lewe skrzydła oraz św. Katarzyny - prawe skrzydła.
Najwięcej fragmentów alabastrowych w Kościele Mariackim znajduje się w epitafiach. Niektóre epitafia zostały wykonane przez znakomitych artystów gdańskich, którzy pochodzili z Niderlandów. W drugiej połowie XVI wieku w Niderlandach prześladowno protestantów, w ucieczce przed pogromem część prześladownych przyjechała do protestanckiego Gdańska. Wśród emigrantów była rodzina Wilhelma van den Blocke. Seniorowi rodu i jego synom - Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi - Gdańsk zawdzięcza mnóstwo wspaniałych zabytków. W 1586 r. Wilhelm van den Blocke, urodzony w Mechelen - obecnie Belgia - wykonał epitafium Jana i Doroty Brandesów. Popiersia zmarłych, dwie kariatydy - Wiara (Fides) i Nadzieja (Spes) oraz inne figury i ornamenty są wykonane z alabastru.
![]() |
Epitafium Jana i Doroty Brandesów |
Dziełem Abrahama van den Blocke jest niezmiernie okazały nagrobek Judyty i Szymona Bahrów, który został skończony przez artystę w 1620 r.
Z alabastru wykonano postaci zmarłych, obeliski, herb i inne elementy dekoracyjne. Ten nieomalże godny królów nagrobek był wyrazem snobizmu rodziny zmarłych, w odczuciu obecnych znawców historii Gdańska nie wystawiało to dobrego świadectwa fundatorowi - burmistrzowi H. Speymannowi.
![]() |
Nagrobek Bahrów |
![]() |
Epitafium Edwarda Blemke |
Relief środkowy pokazuje zmartwychwstanie ciał, w środku stoi prorok starotestamentowy Ezechiel. Przedstawienie proroka i powstających z martwych postaci zadziwia oglądających niesamowitą dynamiką i wielkim kunsztem artysty.
Dla porównania inne epitafium dwóch Gabrieli Schumannów, dzieło nieznanego rzeźbiarza.
![]() |
Epitafium Schumanów |
Popiersie w tondzie, herby Schumanów i ich żon są wykonane z alabastru.
W tle epitafium ciekawostka - namalowany na filarze idealny jego cień.
Przedstawione powyżej dzieła to tylko skromna część alabastrowych rzeźb znajdujących się w Kościele Mariackim.
Dla zainteresowanych ciekawy link:
Tekst i zdjęcia: Maria Tomaszewicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz